• Daniel (Endufabrikken.dk)

Off-season! - Hvad er det egentlig for noget?

Efterår here we come! Starten af oktober måned er et tidspunkt, hvor den europæiske tri stævnekalender er ved at være tømt. Her slutter sæsonen for de fleste af os, men ikke for alle. Mange seje, meget ambitiøse atleter har fx kvalificeret sig til Hawaii, eller har haft en anderledes sæson-periodisering, og er dermed stadigvæk i gang med at træne, og skal muligvis først “peake” (toppe formen) næste søndag, eller i november til en af de første VM kvalifikationsstævner i Ironmans kalender. Det kan fx være IM Barcelona, IM Texas, eller IM Cozumel. Det skyldes at de gerne vil sikre sig VM-billetten så tidligt som muligt for at være på den sikre side resten af sæsonen. Atleter fra andre kontinenter har ofte en helt anden rytme, da de vigtigste stævner på deres kontinent fx. ligger mellem december – februar, fx i dele af Autralien eller Sydamerika. Uanset hvor vi nu kommer fra, har især vi AG-atleter (amatører, motionister, supermotionister) på et eller andet tidspunkt brug for en sæsonpause. Denne pause kaldes tit for Off-season,(eller transition periode, end of the season eller pre-season). Men, hvad skjuler sig egentlig bag ordet? Mange af jer ved sikkert hvad off-season betyder, mens der helt bestemt er en del som ikke er 100% klar over, hvad det betyder, og endnu vigtigere, hvad man kan gøre som atlet i denne periode. Du har måske trænet hårdt i flere måneder, og deltaget i to – tre stævner, og dette kræver meget, både fysisk og mentalt, og derfor er det på tide at koble af. At koble af betyder ikke at lave ingenting. En del af din off-season kan være at reflektere over, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt. Er der noget du vil blive bedre til? Vil du have nyt udstyr? Hvis du har familie eller kæreste, kan du fx dele dine tanker, og inddrage dem i planlægningen af den kommende sæson.

Alt efter hvilke mål du har og hvilken type atlet du er, kan du gøre dig nogle overvejelser om du måske vil testes fx. med en felttest (fx cooper-test eller wattmax-test) eller en laboratorietest (på løbebånd eller kondicyklen), eller om du vil skaffe dig  en personlig træner, som kan hjælpe dig med at planlægge din træning endnu bedre. Vigtigt er, at denne del af sæsonen handler meget om at arbejde med ens mindset, og mindre om, hvor meget, og hvor hårdt du træner. Skal jeg slet ikke træne? Nej, det er selvfølgelig


ikke den perfekte løsning. Efter et hårdt race er det ok at slappe af et par dage, og lave ingenting, men på et tidspunkt er det hensigtsmæssig at komme i gang igen. Ved mine forslag tager jeg udgangspunkt i en motionist-triatlet, og ikke Hawaii aspiranten. Efter du måske har hvilet tre-fire dage og spist alt muligt spændende efter stævnet, kan du stille og rolig starte en to ugers periode med let træning. I denne periode bør træningen foregå uden de store mål, og i de lavere pulszoner. Du skal restituere og lade batterierne op igen. Fingrene væk fra VO2max intervaller, bakkespurts eller 10x 25m all out svømning! Når du har overstået de første uger i din “off-season”, og er stadig lidt træt af swim, bike and run, kan du med fordel træne alternative ting i de kommende 2-3 uger. Det kan fx. være en tur på Mountainbike, på langrendsski, en tur i tennishallen eller et yogakursus. Giv din krop lidt pause fra struktureret tri-træning. Du kan også bruge tid på at træne styrke, men vær sikker at du er helt frisk igen, inden du starter med at lave tunge squats.

Yoga kursus

Ligger cross-sæsonen meget tæt på dit sidste stævne, kan du evt. springe første runde over. Din krop vil takke dig, og der er jo heldigvis flere crossløb i de kommende måneder! Hvor længe varer off-season? Der er ikke en regel som gælder for alle. En off-season kan vare, afhængig af hvilket niveau atleten er på, fra to op til otte uger. Når du har valgt nye mål, og tanket energi igen, kan du fastlægge en dato hvor træningen for dit nye projekt skal skydes i gang. Mange vælger her 1/11 eller 1/12, afhængig af hvordan dine store mål ligger i kalenderen. Vigtigt er, at kroppen er klar, motivationen er i toppen, og at du har lyst til at træne igen. Et tegn på at du er klar kunne fx. være en stabil puls, ingen tung fornemmelse i benene, eller at du kan løbe en tur uden at føle dig helt træt derefter. Du ønskes en god “off-season”. Hilsen, Daniel


Kilder: J.Friel (2011), T.Ivanova (2017), triathlete.com (2019)

ENDUFABRIKKEN co/Daniel Sommerkorn

6100 Haderslev

CVR Nr: 40880542